суббота, 1 ноября 2014 г.

Методична розробка уроку з української мови 9 клас.

Тема: Повторення вивченого про безсполучникове складне речення
Мета:повторити й закріпити знання про безсполучникове складне речення та смислові відношення між простими реченнями в його складі; формувати вміння інтонувати безсполучникові складні речення і вживати відповідні розділові знаки; удосконалювати орфографічну і пунктуаційну грамотність; поглиблювати навички роботи з таблицею; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати повагу до фольклору як вияву народної мудрості.
Тип уроку: повторення й закріплення ЗУНів.
Обладнання: таблиці, картки, підручник, мультимедійна презентація.
Методи, прийоми й форми роботи: мовознавча вікторина, зв’язна розповідь за таблицею, дослідження-трансформація, дискусія-діалог.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Інтерактивна вправа.
Прокажіть  уголос вислів-афірмацію: «Я люблю свій розум, увагу та пам'ять, тому успіх приходить до мене легко і природно».
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні підсумковий урок з теми «Безсполучникове складне речення». Ми повинні повторити й закріпити знання про безсполучникове складне речення та смислові відношення між простими реченнями в його складі, також перевіримо ваше вміння інтонувати безсполучникові складні речення і вживати відповідні розділові знаки, поглибимо навички роботи з таблицею, будемо удосконалювати орфографічну і пунктуаційну грамотність.
ІІІ. Повторення й узагальнення вивченого про безсполучникове складне речення.
1.    Мовознавча вікторина.
-         Яка ознака покладена в основу класифікації складних речень?
-         Які складні речення називаються складносурядними? Приклад.
-         Які складні речення називаються складнопідрядними? Приклад.
-         Які складні речення називаються безсполучниковими? Приклад.
-         На які групи поділяються безсполучникові складні речення за смисловими відношеннями?
Безсполучникове складне речення
  Перелічувальні         Зіставні         Зумовлені                  Пояснювальні
- одночасність дії                         - умовно-наслідкові    - означальні
- послідовність дії                        - часові                            - з’ясувальні
                                               - допустові                      - причинно-наслідкові
                                                    - умовно-часові

2. Перевірка домашнього твору.
Вдома ви повинні були скласти невеликий твір описового чи розповідного характеру на самостійно обрану тему, використавши безсполучникові складні речення. Пояснити смислові відношення між простими реченнями у складних. (двоє учнів зачитують твори)
3.    Зв`язна розповідь «Розділові знаки у безсполучниковому скл. реч.»
за таблицею.
4.    Дослідження-трансформація.
1)    Коли здобудеш освіту, то побачиш більше світу. (тире, час дії)
2)     Мир у світі таки буде, бо його хочуть усі люди. (двокрапка, причина дії)
3)    Дерево міцне корінням, а людина трудовим горінням. (тире, зіставлення)
4)    Якщо хочеш їсти калачі, то не сиди на печі. (тире, умова дії)
5)    Коли достигне яблучко, то само відпаде. (тире, час дії)
5.    Робота за картками.
5 учнів працюють за картками.
6.    Робота з підручником. Синтаксичний розбір речення.
-         Вправа 239. (1 речення)
7.    Конкурс знавців прислів’їв.
Продовжити прислів’я, пояснити вживання розділових знаків.
1)    Не дорогий твій дарунок - …(дорога твоя пам'ять). – протиставлення(а)
2)    Шкода краси: …(розуму не має). – причина(бо)
3)    Любиш їздити - …(люби й саночки возити). – умова дії(якщо)
4)    Із сильним не борися, …(із багатим не судися). – одночасність
5)    Шанують добрі люди - …(шануйся сам). – час дії(коли)
6)    Грім не гряне - …(ледачий не встане). – умова дії(якщо)
7)    Баба з воза - …(кобилі легше). – умова дії(якщо)
8)    Ліс рубають - …(тріски летять). – час дії(коли)
9)    Всяк розумний по-своєму: …(один спершу, а другий потім). – доповнення
8.    Дискусія-діалог «Роль мови в житті людини» із використанням безсполучникових складних речень.
-         У яких стилях мовлення вживаються  безсполучникові складні речення? (безсполучникові складні речення вживаються в усіх стилях мовлення, але майже не характерні для наукового стилю, якому властива чітка логічність, підкреслена сполучниками сурядності й підрядності. Вони широко використовуються в художньому, публіцистичному стилях, а особливо в розмовній мові, де важливу роль відіграє інтонація, що є одним з основних засобів їх оформлення. Речення стає більш виразним, експресивним, образним. Безсполучникові складні речення визначаються також розмаїтістю смислових відношень.
   Ми підготували дискусію-діалог «Роль мови в житті людини» із використанням безсполучникових складних речень, щоб ви в цьому переконалися.)
IV. Підсумок уроку.
Рефлексія. Продовжіть висловлювання:
«Сьогодні на уроці я зрозумів, що…», «Мені було цікаво…», «Я дізнався…, але ще хочу дізнатися…».
V. Оцінювання. Аргументація оцінок.
VI. Домашнє завдання.
Підготуватися до тематичного тестування. Зробити синтаксичний розбір трьох прислів’їв, опрацьованих на уроці.
1. Омельчук С. А. Усі уроки української мови у 9 класі / С. А. Омельчук,
А. І. Ляшкевич. — Х. : Вид. група «Основа», 2010. — 361 с.
2. Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 9 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 238 с.
3. Методичний комп`ютерний посібник. Електронний конструктор уроку. Українська мова. 9 клас / ТОВ «Видавництво група «Основа»», 2012



Комментариев нет:

Отправить комментарий