суббота, 1 ноября 2014 г.

Методична розробка уроку з української мови по темі "Числівник" ( 6 клас за новою програмою)

Тема уроку: Тренувальні вправи за темою «Числівник як самостійна частина мови»
Мета : повторити й закріпити знання ,набуті під час роботи над темою ; формувати в учнів уміння й навички правильно писати й відмінювати числівники ; розвивати мислення , мовлення , пам"ять ; виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.
Тип уроку : повторення й закріплення ЗУНів.
Форми роботи: лінгвістична гра, зв’язна розповідь за таблицею, бліц-опитування, творче спостереження за мовним матеріалом, синтаксичний розбір речення, «Займи позицію».
 Обладнання : мультимедійна дошка, презентація, підручник .
Хід уроку
Учитель. Протягом кількох уроків ми вивчали тему «Числівник». Наше завдання повторити, узагальнити вивчене про цю самостійну частину мови, уміти правильно писати й відмінювати числівники; грамотно вживати в нашому мов­ленні, тим самим підготуватися до контрольної роботи.
ІІІ. Узагальнення вивченого про числівник (записати тему в зошити)
А ще на уроці ми переконаємося, що без числівника не існує жодна наука, без нього ми безпорадні в житті. Тому числівник ще називають всюдисущим.
Всюдисущий числівник
                   Числівник відомий і дошкільняті:
                   Він же вчить нас рахувати.
                   І оцінку гарну заробити
                   Вам числівник допоможе,
                   Порахувати все він зможе.
                   Всі числа по порядку він складе
                   І найскладніше він знайде,
                   Бо той, хто дружить із числівником,
                   Той може стати і відмінником.
Замініть одним словом кожне з поданих сполучень слів. Підкресліть у кожному записаному вами слові по одній із букв, з яких складіть зако­довану назву частини мови.
1.    Порядковий номер , який відповідає числу 1000. (тисячний)
2.     Число , яке становить двічі по два. (чотири)
3.     Порядковий номер , який відповідає числу вісім.(восьмий)
4.     Число , що становить тисячу тисяч. (мільйон)
5.     Число , яке містить дві сотні.(двісті)
6.     Збірне число , яке означає чотири особи , істоти або парні предмети. (четверо)
7.     Дев"ять десятків. (дев’яносто)
8.     Три сотні. (триста)
9.     Порядковий номер , який відповідає числу сорок.(сороковий)
-         Прочитайте записані слова.
-         Прочитайте назву частини мови. ( Числівник )
-         Зробіть словотвірний розбір слова "Числівник".
( Числівник — число ( суфіксальний спосіб творення )).
2.    Зв"язна розповідь одного учня біля дошки за таблицею
 " Числівник як частина мови ".

3.     Бліц-опитування.
·       Дайте визначення числівника як частини мови.
·       Від яких кількісних числівників неможливо утворити порядкові? (Дробових , збірних )
·    Розкажіть про відомі вам орфограми у числівниках (М"який знак, чергування, написання окремо складних числівників, написання разом порядкових числівників , які закінчуються на -сотий , -тисячний, - мільйонний. )
·    Як відмінюються дробові числівники . Покажіть це на прикладі
·        Прочитайте арифметичні приклади : 5,6 + 8,3 ; 3 - 2 ; 7,8 + 15,4
·        Провідміняйте складений числівник : І р. 678 ; II р. 495 ; III р. 786 (як кількісний)
·        А як треба відмінювати порядковий ?
4.     Творче спостереження над мовним матеріалом.
Прочитайте текст. Що нового ви дізналися? Які враження викликав у вас цей текст? Дібрати власний заголовок.
Школа
  Слово «школа» є в усіх слов`янських мовах. Було воно і в давньоруській мові. Прийшло до нас із Стародавньої Греції. У перших грецьких школах училися хлопчики з вільних родин. Спочатку їх навчали читати, писати й рахувати. Потім вони навчалися співів, музики, поезії. В інших школах здійснювалося пізніше фізичне виховання й загартування. З них готували майбутніх воїнів. Усі ці школи були приватними.
  У Київській Русі перші школи з`явилися в кінці десятого століття. Навчалися там діти багатих. Це діти князів, придворних та купців… (А.Коваль).
·        Знайти в тексті числівники. Які з них є порядковими? Зачитати речення з порядковими числівниками, дотримуючи орфоепічних норм.
·        Пояснити лексичне значення виділеного слова. (Загартування – ставати фізично або морально стійким, міцним, витривалим, вироблення здатності переборювати незгоди, труднощі). Скласти з ним речення.


Діти, коли я назву цілі числа, то піднесіть руки догори, дробові – розведіть їх у сторони, збірні – присядьте.
Двадцять п"ять, п"ять восьмих, восьмеро, вісім десятих, троє, сто, сорок дев"ять, дев"ятеро, четвертий, три дев"ятих, одинадцятеро, одна, одинадцята, вісімдесят.
-         Розгляньте послідовність розбору числівника як частини мови (на с.170)
-                    Завдання. Прочитайте загадку, відгадайте її. Випишіть числівники, виконайте їх морфологічний розбір.
-                    Іде років двісті, стоїть на одному місці, лічить людський вік, а не чоловік.

-                    1варіант.  Двісті – числ., п.ф. – двісті, скільки?, кількісний, власне кількісний, З.в., складний, обставина.
-                    2 варіант. (На) одному – числ., п.ф. – один, котрий?, порядковий, с.р., одн., М.в., простий, означення.
Проблемно-пошуковий метод. Погляньмо і ми на годинник. Котра година?
-                    Укажіть різні варіанти позначення часу.
-          
7.    . «Займи позицію».
Висловіть думку «так» або «ні», аргументуючи її конкретними фактами, відповідаючи на питання: «Чи в усіх сферах нашого життя ми використовуємо числівник?»
IV. Підсумок уроку .
-         Цей урок був підсумком нашої роботи над темою протягом восьми уроків, і ви показали свої знання .
-         Аналіз роботи учнів , оцінювання.
V.               Домашнє завдання .
-         1. Підготуватися до тематичного тестування.
-         2. Впр. 374 ( 4 реч.).
Джерела:
1.    Методичний комп`ютерний посібник. Електронний конструктор уроку. Українська мова. 6 клас / ТОВ «Видавництво група «Основа»», 2013
2.    Українська мова 6 клас І семестр / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич, М.В.Чаловська. – 2-ге вид., переробл. та доповн. – Х.: Вид. група «Основа», 2012. – 110, (2)с. – (Серія «Мій конспект»).
3. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. / О. І. Пометун,
Л. В. Пироженко. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192 с.


Комментариев нет:

Отправить комментарий